Aktuális szép szavak

Ne hamvakat őrizz; a lángot vidd tovább!

 

Amit a mai nők szépségápolás címén magukkal művelnek, azért egy használtautó-kereskedőt lesittelnének!

Egyszer ez is elkészül...

Rodrigó és Pamela
Vékony jégen táncoló vodkás gyilkos
Akik kilóra megvettek
Békából griffmadár
Szállj Saabadon

Címkék

911 (1) Citroen (1) Cosworth (1) Dell (2) DS (1) E6320 (1) EliteBook (1) Ford (7) Ford Sierra (2) Ghia (1) használtautó (2) hoax (1) HP (1) Latitude (2) Lenovo (2) Nikon (1) Nissan (1) notebook (1) Opel (1) Porsche (1) Senator (1) Sierra (8) Szépségkirálynő (1) találkozó (2) ThinkPad (2) X200 (1)

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Elgurult gyógyszerek és kamuszag a mennyországban

lasko_86 2013.11.08. 04:00

Vedd a két legcsodásabb autót, amelyek valaha is az utakat szelték, és illeszd össze őket. Soha senki nem vállalkozott még csak hasonlóra sem, most mégis itt van. A zseniális Ferdinand Porsche és Flaminio Bertoni szent ikonjainak szerelemgyermeke.
A Porsche-Citroën 911 DS.

00.jpg

Noha kortársak voltak, nem sok emberben merülne fel az ötlet, hogy a németek 1963-ban bemutatott puritán sportautó-legendáját ötvözze a franciák minden részletében innovációk tömkelegét hordozó, az 1955-ös párizsi szalonon bombaként robbanó, kifinomult űrhajójával, a Citrëen DS-szel.
Két alapjaiban eltérő konstrukcióról van szó, melyek a maguk nemében lenyűgözőek és utolérhetetlenek, mégis elvetélt ötlet őket egy lapon említeni – formájuk, súlyuk, teljesítményük és menetdinamikájuk két ellentétes világnézetet tükröz. Az alábbi kép tökéletesen szemlélteti a két autó közti méretbeli különbségeket:

01.jpg

A Brandpowder csapata Stewart Johnsont, az Inter Box Mechanics korábbi mérnökét, és a téma talán legelismertebb tudorát kereste fel, akinek a tervekre pillantva az első kérdése az volt: mégis, hova akarjátok tenni a motort?
A designer csapat a nagy lelkesedés közepette erről az apróságról ugyanis megfeledkezett, és csak akkor kaptak észbe – saját szavaikkal élve: a 911 motorját a DS-be pakolni nagyjából annyira egyszerű, mint egy tököt a borsóhüvelybe gyömöszölni.

03.jpgA 911 lapos boxermotorja – minden mérnök álma és dizájntörténeti mestermunka egyben

Johnson azonban rögtön készen állt a megoldással: a motort vízszintesen 90 fokban elforgatva, és a hátsó üléseket úgy 25 centivel előrébb tolva már elegendő helyet kapunk, ahová aztán vígan befér a 930-ból kölcsönzött, turbófeltöltővel megtámogatott hathengeres boxer, melynek 2994 köbcentijéből 260 lóerős és 4000-es fordulaton 343 Nm szabadulhat az aszfaltra.
A srácok ezen a ponton kérték fel Stewartot a projekt vezetésére, aki egy feltétellel vállalkozott a megtisztelő feladatra: ő akart lenni az első, aki vezetheti az elkészült 911 DS-t.

04.jpg

Gőzerővel folyt a munka, egymás után készültek a papír alapú, számítógépes és kézzel tapintható modellek. Nem csupán az autó súlyelosztásával, aerodinamikájával és kezelhetőségével kellett foglalkozni; Jim Lurpak zseniális munkájának köszönhetően sikerült összhangot teremteni két merőben eltérő világ közt.

05.jpgStewart Johnson ellenőrzi a hegesztéseket – egyedül itt sikerült mosollyal az arcán megörökíteni a projektvezetőt

A csupasz 911 orr-részt a Hempel korrózióvédő alapozójával kezelték, végül egy egyedileg épített alumínium keret révén illesztették össze a két autót.

06.jpg

A kész autóhoz egésznapos tesztelésre Ralph Klein brit pilótát hívták meg, aki nem tudta véka alá rejteni rajongását: Srácok! Ez olyan, mintha német pezsgőt kortyolgatnék!

07.jpg

Innen nézve nem is gondolnánk, hogy a csomagtérajtó alatt az a háromezres Porsche motor lakozik, melyet elképesztő gyorsulása, embert próbáló kezelhetősége és hatalmas turbólyuka tett hírhedtté. A léghűtés helyébe vízhűtés lépett, a hatalmas abroncsok pedig a kivételes stabilitást hivatottak biztosítani. Nagy tempónál a zajkomfort messze elmarad az eredeti DS híresen csendes utasterében tapasztalhatónál, de ha egyszer egy sportautóról beszélünk...

08.jpg

A kevésbé avatott szemnek talán fel sem tűnik, hogy nem egy eredeti 911 vigyorog rá éppen – Porsche-fanatikusoknak szemet szúrhat a magas szélvédő, de a két kaszni tökéletes illeszkedése megkívánta ezt az áldozatot.

09.jpg

Amint napvilágot látott, a 911 DS fenekestül forgatta fel az autós szaksajtót. Erős egyénisége rendkívül megosztó alkotássá tette, mely rengeteg kritikát szült; a Car Mag – nem kevés szarkasztikus felhanggal – egyenesen német pezsgőnek titulálta a 911 DS-t.

10.jpg

A magazin azonban remek ötletet adott: egy találkozó erejéig összetrombitálták Angela Merkelt és Francois Hollande-t. Merkel asszony különös érdeklődést mutatott az autó iránt, vezetését azonban a férfiakra hagyta. Francois Hollande sem tudta leplezni izgalmát, ám a kormány mögé sofőrjét ültette, ő maga csak utasként körözött a Hockenheimringen – a történelmi pillanatot egy üveg 2005-ös Keller Rieslinggel ünnepelték, megállapítva: a német pezsgőnek a legjobbak közt a helye.

 

Nos, most, hogy túl vagyunk a Brandpowder meséjén, ideje egy kicsit a pezsgőspohár feneke helyett a dolgok mélyére néznünk.
Nem csal ugyanis a szimata annak, aki kamuszagot érez: bizony, nem egy autós lapot felültettek a hírrel, sokan egyenesen a tökéletes autónak nevezték, mások pedig kapásból a világ egyetlen példányáról beszéltek – pedig az az egy is csak merevlemezeken és A2-es rajzlapokon létezik.
A jalopnikos Patrick George cikke könyörtelenül mutat rá az átverés tényére, és annak minden apró részletére.

Miért van szüksége a léghűtéses motornak a vízhűtés csöveire? Mi történt a hajtáslánccal? Aztán itt ez a 90 fokos forgatás, mellyel elérik, hogy a váltó kihajtása többé ne forgassa a kerekeket.
De fogadjuk el, hogy a srácok megoldották a lehetetlent, ott van a motor, működik minden. Ha viszont ott van a motor, az autó farában, akkor a tank csakis elöl lehet – tanksapka azonban sem elöl, sem hátul nem jutott egyik oldalra sem. Én egyébként személy szerint a tanksapkánál jobban hiányolom a DS hidropneumatikus felfüggesztésének megtartásáról vagy épp kiszórásáról szóló bekezdést, de ez legyen az én dolgom.
Miután emberünk egyetlen fotót sem talált a motortérről vagy az autó utasteréről, kívül kutatott a további árulkodó jelek után – és nem is kellett sokáig keresgélnie. A rendszámtábla például máshol már felbukkant korábban, igaz, akkor még az EU logó is ott feszített a bal oldalán. A félbevágott 911 kaszni eredetije is megvan, méghozzá egészben; valaki más restauráló projektjének galériáját gyarapítja.

11.jpg

Emlékszünk még Jim Lurpak barátunkra? Aki a rajzasztal fölé görnyedve, két gyanúsan hülyén álló modellautó társaságában, kissé ködös körvonalú arca mögött megbúvó agytekervényeinek zseniális képességei révén harmóniát teremt a két autó eltérő stílusjegyei közt? Nos, mellette találunk egy képet, melyen Lurpak úr már ősz szakállal tán épp egy ’56-os Continentalt rajzol nagy serényen.

12.jpg

Stewart barátunkról is készült ám másik fotó, igaz, azon pont nem mosolyog, a sapkán kívül pedig a vörös szakál és bajusz is hiányoznak a képről – azt már csak halkan teszem hozzá, hogy az Inter Box Mechanics-re bizony nem sok mindent dob ki nekünk a Google.

13.jpg

S minő meglepetés, a narancssárga 911 is ott lapul, csak épp eltűnt róla a DS hátsója, ráadásul a B-oszlopok kialakítása sem egyezik a jobb és bal oldalakon.

14.jpg

A szerző kommentje mindeközben moderálásra vár az alkotók weboldalán. Azé a szerzőé, aki nem is igazán az ötletben vagy a látványban talál kivetnivalót; sokkal inkább az zavarja, hogy kész termékként próbálnak beállítani valamit, ami még el sem készült – és talán soha nem is fog.

15.jpg

Pedig nem ez lenne az első fura figura a két típus háza tájáról; DS alapokon a kupétól kezdve a kabrión át a kombiig mindenfélével próbálkoztak már, bár azt el kell ismerni, hogy ilyen párosítással még senki nem csapta képen az autós társadalmat.
Az ős-Panamerák sorát sem nyithatja már meg a 911 DS – megtették helyette évtizedekkel korábban, nem is akárhogyan.

1967-et írunk – ekkor kapta meg egyébként a DS azt az új arcát, amellyel aztán legendaként a köztudatba vonult, és amelynek nagyra nőtt lámpaburái alatt immáron ott figyeltek a kormánnyal együtt forduló kanyarkövető fényszórók is.
Szóval 1967-ben egy Porsche kereskedő, bizonyos dr. William Dick San Antonióból gondolt egyet, és a garázsukban sorakozó kétajtós Porschék, Ferrarik és Rolls-Royce-ok mellé olyan négyajtóst szándékozott állítani, amilyet még nem látott a világ – és amilyenért a porschés kemény mag évtizedek múltán is erősen hőbörgött, igaz, akkor már Panameraként próbálták letuszkolni a torkunkon a Bogárhátú Volkswagen négy ajtóval szerelt, nagyon-nagyon távoli rokonát. Emberünk tehát négyajtós Porschéra vágyott, el is küldte egy alkalmazottját a messzi-messzi Olaszországba, hogy karosszériaépítő műhelyektől kérjen ajánlatot a tervezett járműre. A feladatot az öreg kontinensen mindössze egy cég vette komolyan, a választás végül mégis egy kaliforniai műhelyre, a Troutman-Barnes-ra esett, akik aztán ketté is szeltek egy 1967-es 911-est.

16.jpg

Az autó új B- és C-oszlopot kapott, utóbbira az egyébként előre való, hagyományos 911 ajtókat megcserélve, hátrafelé függesztették fel, úgy, hogy azok a Rollsokéhoz hasonlóan, hátrafelé is nyíljanak. Hátsó ülés egyenesen a Porsche gyárból érkezett az autóba, ezek teljesen egyedi, stílusukban a beltér többi eleméhez tökéletesen illeszkedő darabok voltak.
A Fuchs felniket krómozott acél kerekekre és dísztárcsákra cserélték, melyek így könnyebben megbirkóztak a nagyobb súllyal, ráadásul a szedánoktól megszokott megjelenést is biztosították az autónak.
A négyajtós Porsche végül elektromos mozgatású napfénytetővel és elektromos ablakokkal kiegészülve gurult be 1967-ben a Dick család karácsonyfája alá, Mrs. Dick ajándékaként – mely így végül egy kortárs Rolls-Royce-nál is többet kóstált.
A dolognak mindössze egyetlen szépséghibája van: az autónak azóta nyoma veszett, hollétéről senki nem tud semmit.

17.jpg

Rosszul áll tehát a régi vágású négyajtós Porschék szénája; az egyik eltűnt, a másik sosem létezett...

De tartsuk bár a 911-DS hibridet szörnyszülöttnek, szentségtörésnek vagy istennőkáromlásnak, netán zseniális mesterműnek, mely nélkül szegényebb a világ, a virtuális alkotók alábbi gondolatai mellett nem mehetünk el szó nélkül:

A 911 DS két ország erőfeszítéseit képviseli; valódi kísérletet arra, hogy közös célért egyesítsék energiájukat s tehetségüket. Csak remélni tudjuk, hogy Németországot és Franciaországot egyaránt inspirálni fogja a Brandpowder története – egy jobb és hatalmasabb Európa metaforája.

18.jpg

 

Címkék: hoax 911 Porsche Citroen DS

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasduda.blog.hu/api/trackback/id/tr615620146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása