Aktuális szép szavak

Ne hamvakat őrizz; a lángot vidd tovább!

 

Amit a mai nők szépségápolás címén magukkal művelnek, azért egy használtautó-kereskedőt lesittelnének!

Egyszer ez is elkészül...

Rodrigó és Pamela
Vékony jégen táncoló vodkás gyilkos
Akik kilóra megvettek
Békából griffmadár
Szállj Saabadon

Címkék

911 (1) Citroen (1) Cosworth (1) Dell (2) DS (1) E6320 (1) EliteBook (1) Ford (7) Ford Sierra (2) Ghia (1) használtautó (2) hoax (1) HP (1) Latitude (2) Lenovo (2) Nikon (1) Nissan (1) notebook (1) Opel (1) Porsche (1) Senator (1) Sierra (8) Szépségkirálynő (1) találkozó (2) ThinkPad (2) X200 (1)

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Egy harit a szívemből? [Szervkereskedők kíméljenek!]

lasko_86 2013.03.23. 07:00

Van egy autó, ami immáron huszadik éve tűri, hogy vezetőülésének kárpitját a családom férfi tagjai koptassák. 1993-ban jött az országba, tengerész nagyapámmal, aki eleinte Chrysler Neonnal tervezett hazatérni. De valahogy mégis ez lett belőle: 1990-es Nissan Sentra. Kettővel kevesebb ajtaja van, de sebaj, megmagyarázta ezt is az öreg: így majd biztosan nem pottyan ki a kicsivel korábban született unoka. Tehát én. Persze volt, aki másképp látta a dolgot. Dédnagyanyámnak például sikerült vérig sértenie a vejét, amikor megjegyezte: úgy kell beszállni hátra, mint a Trabantba.

01.0.jpg

Van egy autó, aminek ha a Trabihoz nincs is túl sok köze, mindenesetre furcsa keveréke két nemzet elképzeléseinek. Amerikai, mert olyan komolyan-komoran, kissé maffiásan szögletes és krómos, kényelmes, vajpuha, és a középkonzolon ott virít az AC gomb. És mindeközben vérbeli japánná teszi az a megbízható és elnyűhetetlen technika, amely a lemezek alatt rejtőzik. No meg sajnos azok a lemezek, amik pont nem az elnyűhetetlenségükről híresek.

02.jpg17 évvel ezelőtt, büszkén, méltóságteljesen

Van egy autó, aminek kiugró lökhárítóján előszeretettel ült le cigarettázni az öreg. Emlékszem, amikor gyengéden, de határozottan a kezemre csapott, mert karcolást ejtettem a fényezésen. Ahogyan jó előre lestük az ablakból, vártuk, hogy kiszálljon, mert tudtuk, hogy jégkrémet vagy csokit hoz. Néha pedig beültünk, és meg sem álltunk a dunaújvárosi vidámparkig.

03.jpg

Van egy autó, amely nagyapámat követve lemondott a garázs biztonságáról, és kénytelen-kelletlen kiköltözött a telekre, ahol aztán 2003-ig tűrt hideget-meleget, havat és esőt. Ekkor azonban szomorú hírt kaptunk: nagyapám 65 éves korában szívrohamban elhunyt.

04.jpg

Van egy autó, amiben számomra tovább élt a nagyapám. Nekem nem maradt sok az öregből, ami mégis, ahhoz pedig többnyire szorosan kapcsolódik az a bizonyos fekete autó. Egy ígéretére egészen tisztán emlékszem: ez az autó egyszer majd a tiéd lesz. Talán csak viccelt, de én gyerekfejjel véresen komolyan vettem a dolgot, és később is mindent megtettem, hogy az ígéret egyszer valóra váljon. Valahányszor felmerült a csere kósza ötlete az új gazdi, édesapám fejében, én mindig ott teremtem, és meggyőztem őt: kényelmes, lágy, puha, nem zajos, nem megy rosszul, nem is kell ennél több. És valóban úgy tűnt, jöhet mellé bármi, Volkswagen Vento, a tojás előtti 121-es Mazda, 900-as Saab; a Nissan örök.
Közben az én lábam is egyre közelebb került a pedálokhoz, végül eleinte kissé darabosan bár, de el is kezdtem taposni őket. Még szép, hogy a Nissanon.

05.jpg

Van egy autó, amivel megszöktem. Előre ki volt tervelve minden: az érettségi utolsó napjára kölcsönkapom a Nissant, mert az öltönyben meleg van a buszon. Az esetleg szükséges szerszámok, hűtővizes flakonok már be voltak készítve, búcsúzás után pedig visszasettenkedtem egy táskáért is: váltóruha, háromnapi hidegélelem, miegymás. Szerencsémre a bizonyítványban szereplő jegyek korántsem voltak szobafogság-gyanúsak, így aztán életemben először tankoltam tízezerért, megvártam a GPS jelet az öreg Omnián, és követtem a cigányvajda instrukcióit. Asszimilálódni kellett ugyanis, mert nem haza mentem, hanem úgy 200 km-rel messzebbre, Ózd felé, egy rég nem látott rokonhoz, egy autóval, aminek iszonyatosan csúszott a kuplungja, és egy elfáradt csövön a vizet is ki-kipréselte magából, én mégis kaján vigyorral az arcomon küzdöttem végig minden egyes kilométert.

06.jpg

Van egy autó, amit 2012. május 16-án, apám és nagyapám után végre én is birtokba vehettem. Gondolkodás nélkül váltam meg az ikerlámpás Zsigulitól, mert bár nagyon szerettem, ez kevés volt akkor, amikor a régi szerelem egy karnyújtásnyira volt tőlem. Miután frissen szervizelve és műszakiztatva került hozzám az autó, rám már csak egy feladat maradt: kitakarítani. Eltávolítani az utolsó porszemet is, kimosni a nikotint a tetőkárpitból, kivenni a dohányszagot az ülésekből… És közben nagyon figyelni arra, hogy ez ne sikerüljön maradéktalanul, hogy egészen közel hajolva még mindig érezhessem: ha az autónak lelke van, akkor annak egy darabját a nagyapámtól kapta.

07.jpg

Még mindig imádok beülni, magamra húzni a nehéz ajtót, élvezni, ahogyan a bő 260 ezret futott motor pöccre indul, minden olyan precízen kattan, a pedáloknak nincs súlyuk, a váltó lötyögés, holtjáték nélkül csusszan be a megfelelő fokozatba, a kormányt fél ujjal tekerem, a fekvőrendőrön nem csattannak a fogaim… Ülök az időgépben, suhanok az észrevétlen UFO-ban. Szeretem.

08.jpg

De történt egy kis baleset. Hónapok óta immunis vagyok az autókra, amiket egy barátom küldözget: nézd, de zsír Civic, odass’, egy full gyári E30, ejj, de kéne ez a 200SX, figyeld a Hacsit, mit szólsz ehhez az összkerekes Galanthoz… De egy este kaptam valamit, ami mindent megváltoztatott.

Olyannyira, hogy a Nissan most eladó. Vérzik a szívem, de valahogyan elállítom. Mert tudom, hogy vár még ránk egy utolsó kaland: méltó gazdát találni az autónak, amely olyan nyomot hagyott bennem, amilyet talán egyetlen tárgy sem fog ezután.

09.jpgAzért jó életünk volt...
10.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasduda.blog.hu/api/trackback/id/tr445163478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása